.::radio||track::.

  • Zwiększ rozmiar czcionki
  • Domyślny  rozmiar czcionki
  • Zmniejsz rozmiar czcionki
Home Komitet Badań Radiowych Aktualności KBR
Aktualności KBR

Rośnie liczba osób słuchających radia codziennie i średni czas słuchania

Email Drukuj PDF

W 2009 roku znacząco wzrosła liczba osób, które słuchają radia codziennie – wynika z Raportu Radio 2009 przygotowanego na podstawie badań Radio Track.

W 2009 roku zasięg dzienny radia ogółem, mówiący ile osób słucha radia codziennie, wyniósł aż 81 proc. To znaczący wzrost w porównaniu do poprzednich lat – ten wskaźnik nigdy w historii badań Radio Track nie przekroczył 80 proc. i utrzymywał się na poziomie 72-77 proc.

W ubiegłym roku odwrócony został trend średniego czasu słuchania – czas poświęcany na słuchanie radia przez przeciętnego Polaka znów rośnie i w ub.r. wyniósł nieco ponad 282 minuty. Ponad połowa słuchaczy (52 proc.) spędza przy radiu trzy godziny dziennie lub więcej.

Do godziny 16 radio jest medium o największym zasięgu – najczęściej jest słuchane rano w domu i w ciągu dnia w pracy. Dopiero około godz. 16 większy zasięg ma telewizja, która tradycyjnie dominuje wieczorem.

W różnych grupach wiekowych zasięg dzienny radia kształtuje się w różny sposób. Wśród osób dorosłych (25-59 lat) szczyt słuchalności w dni powszednie występuje w godzinach 8-15. Tymczasem osoby młode (15-24 lat) słuchają radia równomiernie przez cały dzień. Dopiero około godz. 23 widać wyraźny spadek zasięgu radia ogółem w tej grupie.

Połowa słuchaczy wybiera więcej niż jedną stację radiową. Najwierniejsze jednej stacji są osoby najstarsze. Aż 63 proc. respondentów powyżej 60 roku życia deklaruje, że słucha tylko jednej stacji w ciągu dnia, zaledwie 24 proc. mówi, że słucha dwóch rozgłośni. Wśród młodzieży (15-24 lat) tylko 44 proc. jest wierna swojemu radiu, co trzeci ankietowany słucha dwóch stacji.

Słuchacze radia to w większości osoby w wieku 25-59 lat (66 proc.), z wykształceniem średnim lub wyższym (68 proc.), z zarobkami powyżej średniej, ze wszystkich grup zawodowych.

Szczegółowe dane w prezentacji.

 

IRBRI spotyka się z SMG/KRC

Email Drukuj PDF


Podczas kolejnego spotkania Inicjatywy na Rzecz Badania Radia w Internecie (IRBRI) metodologię mierzenia słuchalności kanałów w sieci zaprezentował instytut Millward Brown SMG/KRC.

Zaprezentowana technologia – StreamCense, służy do pomiaru wszelkich streamingów – zarówno audio jak i wideo, emitowanych linearnie jak i dostępnych na żądanie. Dane o ilości odsłuchań są wzbogacane najważniejszymi danymi demograficznymi, uzyskiwanymi dzięki ankietom, o których wypełnienie proszona jest część użytkowników. Streamingi są mierzone metodą site-centric.

Technologia StreamCense pozwala na mierzenie słuchalności przez prawie wszystkie typy playaerów: własne odtwarzacze na stronach www, WinAmpa, Real Playera, flash playery.

System jest wykorzystywany za granicą, m.in. w Niemczech i Norwegii. 

Spotkanie z instytutem Millward Brown SMG/KRC było kolejnym w trakcie przeglądu przez członków IRBRI dostępnych metod mierzenia słuchalności radiowych kanałów internetowych. Wcześniej swoje rozwiązania zaprezentował Gemius SA, wkrótce nastąpią spotkania z AGB Nielsen Media Research oraz instytutami zagranicznymi.

IRBRI, po zapoznaniu się ze wszystkimi metodologiami i po publicznej dyskusji, podejmie decyzję, jakie warunki musi spełniać polski standard tego typu badania. Na tej podstawie powstanie zapytanie ofertowe; w wyniku przeprowadzonego przetargu zostanie wyłoniony instytut, który będzie prowadzić badania w Polsce.

 Inicjatywa na Rzecz Badania Radia w Internecie (IRBRI) została zawiązana w lipcu 2009 roku z inicjatywy członków KBR-u i Polskich Badań Internetu. Pracuje nad stworzeniem pierwszego w Polsce standardu badań słuchalności kanałów internetowych.

 Komitet Badań Radiowych tworzą cztery grupy radiowe: Eurozet, Grupa Radiowa Agory, Grupa RMF i TIME SA. KBR zleca badania Radio Track, które są jedynymi ciągłymi badaniami słuchalności stacji radiowych w Polsce.

 Polskie Badania Internetu to firma badawcza powołana przez czołowych wydawców internetowych w Polsce, właścicieli największych krajowych witryn internetowych: Gazeta.pl, Interia.pl, Onet.pl, Wirtualna Polska i Rzeczpospolita OnLine, w celu stworzenia standardu badań Internetu w Polsce. PBI prowadzi badanie Megapanel PBI/Gemius, stanowiące standard pomiaru oglądalności witryn internetowych w Polsce. Badanie jest wykonywane na zlecenie PBI przez firmę Gemius SA.

  

 

Osoby chcące kupić auto częściej słuchają radia

Email Drukuj PDF

Prawie 18 proc. osób, które zamierzają kupić samochód, słucha radia minimum siedem godzin dziennie. W całej populacji ten wskaźnik wynosi zaledwie niecałe 11 proc.

Branża motoryzacyjna jest jedną z tych, które w obecnym roku ma nie tylko nie zmniejszać budżetów reklamowych, ale wręcz wydawać na promocję więcej niż w ubiegłym, kryzysowym roku. Według ekspertów jest to spowodowane m.in. powolnym wychodzeniem gospodarki z zapaści. Branża motoryzacyjna była też jedną z tych, która przestraszyła się ekonomicznego spowolnienia i znacznie ścięła budżety reklamowe w minionych kilkunastu miesiącach. W ubiegłym roku firmy motoryzacyjne wydały na reklamę w telewizji, radiu i prasie łącznie 685 mln zł, o 9 proc. mniej niż w 2008 roku (Expert Monitor, dane cennikowe netto, bez rabatów). Teraz będą chciały odrobić straty.

Tymczasem, jak pokazują badania, osoby zamierzające kupić auto słuchają radia dłużej. Radio może być więc jednym z istotnych elementów mediaplanów kampanii sektora motoryzacyjnego w tym roku.
Wśród osób, które noszą się z zamiarem kupna samochodu, więcej jest tych, które słuchają radia długo. Co dziesiąty badany z tej grupy (9,8 proc.) deklaruje, że w dni powszednie słucha radia dziewięć godzin lub dłużej. W całej populacji tylko niecałe 6 proc. przyznaje się do słuchania radia przez tak długi czas.

W obu grupach dominują osoby, które słuchają radia do trzech godzin. Wśród osób chcących kupić samochód jest to 46 proc., a w całej populacji – 52,2 proc. (Target Group Index, Millward Brown SMG/KRC, I-IX 2009).

Według badań Target Group Index, osoby zamierzające kupić auto, słuchają radia głównie dla muzyki (62,1 proc.), ale również dla informacji – ponad połowa ankietowanych (51 proc.) deklaruje, że słucha radia uważniej, gdy emitowane są wiadomości. Jedna trzecia (32,3 proc.) mówi, że zdarza im się kupować rzeczy reklamowane w radiu i telewizji. Jednocześnie 43 proc. badanych oczekuje, by reklamy były zabawne. 

Wśród osób, które chcą kupić auto w ciągu najbliższych 12 miesięcy, dominują mężczyźni (63,1 proc.), osoby w wieku 15-34 lata (51,7 proc.), o wykształceniu niepełnym wyższym lub wyższym (27,6 proc.). Według danych Radio Track 86 proc. osób z tej grupy słucha radia codziennie (w populacji jest to 81,4 proc.), średnio przez 303 minuty dziennie (w populacji – 282 minuty). Ponad jedna trzecia osób z tej grupy słucha radia w godz. 8-16 (Radio Track, Millward Brown SMG/KRC, I-XII 2009, mężczyźni, wiek: 15-34 lat, wykształcenie: niepełne wyższe lub wyższe).

 

 

Trwa seria spotkań IRBRI z instytutami badawczymi

Email Drukuj PDF

Gemius SA zaprezentował swoją metodologię mierzenia słuchalności kanałów internetowych. W ten sposób Inicjatywa na Rzecz Badania Radia w Internecie (IRBRI) rozpoczęła kolejny etap prac nad standardem badań rozgłośni w sieci -  przegląd dostępnych metodologii pomiaru.

Po wstępnych uzgodnieniach, rozpoznaniu potrzeb polskiego rynku i rynku agencji badawczych specjalizujących się w badaniach internetowych, IRBRI rozpoczyna kolejny etap - spotkania z przedstawicielami instytutów.

Podczas spotkania z członkami IRBRI, Gemius przedstawił dużo bardziej rozbudowaną metodologię niż obecnie oferowaną w fazie testów. Dzięki niej mierzone mogą być wszystkie formy dystrybucji sygnału (nie tylko playery na stronach WWW i falshowe, ale i aplikacje typu WinAmp, telefony komórkowe, urządzenia mobilne, platformy cyfrowe). Instytut proponuje wprowadzenie takich wskaźników, jak w przypadku badań mediów cyfrowych tj. zasięg, udziały w czasie słuchania, średni czas słuchania, audytorium średniego kwadransa, ale uzupełnionych o te stosowane w świecie Internetu. Planuje też wprowadzić kategorię real user (podobnie jak w badaniach Internetu), która powstanie dzięki specjalnemu algorytmowi, przekładającemu liczbę plików cookie właśnie na rzeczywistych użytkowników.

W marcu członkowie IRBRI planują spotkać się z przedstawicielami MillwardBrown SMG/KRC i AGB Nielsen Media Research, którzy przedstawią swoje projekty mierzenia słuchalności radia w Internecie. W kolejnych miesiącach do rozmów zapraszani będą przedstawiciele innych instytutów z Polski i ze świata. IRBRI, po zapoznaniu się ze wszystkimi metodologiami i po publicznej dyskusji, podejmie decyzję, jakie warunki musi spełniać polski standard tego typu badania. Na tej podstawie powstanie zapytanie ofertowe; w wyniku przeprowadzonego przetargu zostanie wyłoniony instytut, który będzie prowadzić badania w Polsce.


Inicjatywa na Rzecz Badania Radia w Internecie (IRBRI)
została zawiązana w lipcu 2009 roku z inicjatywy członków KBR-u i Polskich Badań Internetu. Pracuje nad stworzeniem pierwszego w Polsce standardu badań słuchalności kanałów internetowych.

Komitet Badań Radiowych tworzą cztery grupy radiowe: Eurozet, Grupa Radiowa Agory, Grupa RMF i TIME SA. KBR zleca badania Radio Track, które są jedynymi ciągłymi badaniami słuchalności stacji radiowych w Polsce.

Polskie Badania Internetu to firma badawcza powołana przez czołowych wydawców internetowych w Polsce, właścicieli największych krajowych witryn internetowych: Gazeta.pl, Interia.pl, Onet.pl, Wirtualna Polska i Rzeczpospolita OnLine, w celu stworzenia standardu badań Internetu w Polsce. PBI prowadzi badanie Megapanel PBI/Gemius, stanowiące standard pomiaru oglądalności witryn internetowych w Polsce. Badanie jest wykonywane na zlecenie PBI przez firmę Gemius SA.

 


Strona 5 z 8

Logowanie