.::radio||track::.

  • Zwiększ rozmiar czcionki
  • Domyślny  rozmiar czcionki
  • Zmniejsz rozmiar czcionki

Radio ma się dobrze

Email Drukuj PDF

Radio ma się dobrze – krótkie sprawozdanie z I kwartału 2014r.

Wbrew temu co wieszczono jeszcze jakiś czas temu, elektroniczne media tradycyjne (radio i telewizja) nie oddają pola konkurencji. Owszem, Internet rośnie w siłę - obserwujemy stały wzrost odsetka osób korzystających z Internetu w populacji 15-75 lat  (Net Track, luty 2014 - 65%), ale radiu nie ubywa słuchaczy.

Radio pozostaje wciąż medium powszechnym, nie zaniedbywanym ani przez odbiorców ani przez reklamodawców. Radio przyciąga dziennie 73% słuchaczy (dane Radio Track, zasięg dzienny, I kw. 2014) a to oznacza ponad 22 miliony Polaków codziennie słuchających muzyki, wiadomości i reklam w radio. Słuchaczy nie ubywa – w I kwartale roku ubiegłego liczba słuchaczy była analogiczna. Słuchający radia spędzają z nim długie godziny. W I kwartale br średni czas słuchania radia wynosił około 4 i pół godziny. W porównaniu z rokiem ubiegłym czas słuchania radia pozostaje stabilny.

Siłą radia jest to, że można go słuchać wszędzie. Oczywiście wciąż najwięcej słucha się w domu, ale niemal co trzeci Polak deklaruje słuchanie radia w samochodzie. Najbardziej popularne jest słuchanie radia za pośrednictwem anteny naziemnej, ale rośnie znaczenie innych źródeł sygnału – niemal 6% badanych podaje że słucha swojej stacji przez Internet.

Przy tej okazji warto wspomnieć, ze pojawiły się pierwsze jaskółki radia cyfrowego. Od października 2013 Warszawa i Katowice są objęte sygnałem cyfrowym. Na cyfryzację zdecydowało się Polskie Radio, które uruchomiło cyfrowe nadawanie swoich głównych programów – Jedynki, Dwójki, Trójki, Czwórki ale rozpoczęło także nadawanie w technologii DAB + nowych rozgłośni - Polskie Radio 24 i Polskie Radio Rytm. Póki co słuchalność nowych cyfrowych stacji jest zerowa.

Na pierwszy rzut oka, rynek radiowy wygląda na ustabilizowany  - od lat wśród stacji ogólnopolskich prym wiedzie RMF FM z ponad 8 milionami słuchaczy. I choć RFM FM odnotował spadek liczby słuchaczy w porównaniu z analogicznym okresem roku poprzedniego, wciąż pozostaje niekwestionowanym liderem.  Za żółtą koszulką lidera ustawia się Radio ZET (niemal 6 milionów słuchaczy) oraz Polskie Radio ze swoimi programami o największym zasięgu, czyli Jedynką i Trójką. Należy odnotować, ze Trójka nieustannie pnie się w górę jeśli chodzi o liczbę słuchaczy (2300 tys. I kw. 2014). Stabilną pozycję rynkową mają także regionalne rozgłośnie Polskiego Radia skupione w grupie Audytorium 17.

Na rynkach lokalnych trudno wskazać hegemona. Bardzo silnym graczem radiowym jest ESKA – obecna w większości miast (obecnie 40 lokalizacji). W sumie na wszystkich rynkach ESKA skupia 3400 tys. słuchaczy. Dla młodych słuchaczy gra także RMF MAXXX (22 miasta i o około połowę mniej słuchaczy niż ESKA). Wciąż przybywa także fanów Złotych Przebojów – od lat format ten notuje dobrą pozycję na rynkach na których jest obecny. To także odnosi się do sieci ZET GOLD, która zyskuje słuchaczy po zmianie nazwy (ale i formatu) z radia Planeta FM.

A skoro już o zmianach mowa, zmiana Planet w stacje Zet Gold nie była jedyną jaka miała miejsce w ciągu ostatnich 12 miesięcy. Najbardziej spektakularna zmiana miała miejsce w przypadku sieci Radia PLUS. Od kwietnia 2013 stacje Plusa zagrały w formacie dance. Format został doskonale przyjęty – słuchalność sieci PLUS wzrosła prawie trzykrotnie. Następnie format został przeniesiony na stacje Eska Rock, które od tej pory zmieniły nazwę na Radio VOX. Plus wrócił do swojego pierwotnego formatu, zaś z porzuconego formatu rock skorzystała Agora zmieniając format i nazwę Radia ROXY na Rock Radio. A wszystko to stało się w ciągu ostatnich kilku miesięcy.

Co najmniej jeszcze dwie stacje posiadające charakterystyczny format warte są zwrócenia uwagi, choćby z tego względu, że zdecydowały się grać inaczej niż większość stacji dostępnych w eterze – RMF Classic Radio Tok FM – formaty które się sprawdziły czego wskaźnikiem jest rosnąca słuchalność. Obie stacje mają audytorium na poziomie około 500 tysięcy słuchaczy, o bardzo podobnym profilu. Obie stacje radzą sobie na rynku znacznie lepiej niż Dwójka i Czwórka Polskiego Radia, które przegrywają w konkurencji (zarówno Dwójka jak i Czwórka mają audytoria o połowę mniejsze).

Pierwszy kwartał 2014 roku radio zamknęło dobrym wynikiem – nie odnotowano spadku słuchalności (w porównaniu do analogicznego okresu sprzed roku), czas słuchania radia pozostaje imponujący pomimo konkurencyjnych ofert innych mediów, wciąż powstają nowe stacje.

 

 

Logowanie