Radio ogółem
2016 | 2017 | 2018 | 2019 | |
---|---|---|---|---|
Zasięg dzienny | 72,0% 21,7 mln osób |
71,5% 21,6 mln osób |
72,4% 21,8 mln osób |
72,2% 21,8 mln osób |
Zasięg tygodniowy |
91,8% 27,7 mln osób |
91,4% 27,6 mln osób |
91,9% 27,7 mln osób |
91,9% 27,7 mln osób |
Średni czas słuchania | 270 minut |
266 minut |
272 minut |
269 minut |
W Polsce dominuje, a w ostatnich trzech latach wciąż rośnie, słuchanie radia przez tradycyjny odbiornik radiowy FM. Na drugim miejscu znajduje się słuchanie przez Internet, na trzecim przez dekoder TV kablowej i cyfrowej.
Źródło sygnału radiowego w 2019 roku (zasięg w kwadransach)
0,1 % Antena radiowa |
95,0% Internet |
8% Dekoder telewizji cyfrowej/kablowej |
3% Dab+ |
W 2019 roku zanotowano rekordowo wysoki poziom słuchania radia w samochodzie – już ponad 12,5 mln Polaków (41,6%) przynajmniej raz dziennie włącza radio w aucie.
Po raz pierwszy w historii badań radiowych w Polsce samochód stał się głównym miejscem słuchania radia mierzonym wielkością audytorium. Samochód jest dziś głównym miejscem słuchania radia, a konsumenci radia w samochodzie stanowią prawie 60% wszystkich słuchaczy radia. Są to częściej osoby z wykształceniem wyższym z dochodami gospodarstw powyżej 5 tys. zł, przedstawiciele kategorii zawodowych jak dyrektorzy, wolne zawody, właściciele firm. W tej grupie znajdują się też rodzice dzieci do 14. r. życia.
Rekordowy poziom słuchalności zanotowano również w kategorii słuchania radia w pracy (15,2%). Już prawie 4,6 miliona Polaków codziennie słucha radia w pracy – ze względu na tak dużą popularność słuchania radia w pracy, słuchalność radia w dni powszednie osiąga wyższe ratingi niż w weekendy.
Miejsce słuchania (zasięg w kwadransach)
2016 | 2017 | 2018 | 2019 | |
---|---|---|---|---|
W samochodzie | 25,8% | 35,8% | 38,4% | 41,6% 12,5 mln osób |
W domu | 45,1% | 43,1% | 40,7% | 37,5% 11,3 mln osób |
W pracy | 12,9% | 13,1% | 13,8% | 15,2% 4,6 mln osób |
W innym miejscu | 6,43% | 6,7% | 7,4% | 7,5% 2,3 mln osóbb |
Wszystkie inne miejsca | 72,0% | 71,5% | 72,4% |
72,2% 21,8 mln osób |
Miejsce słuchania radia w 2019 roku
10% W samochodzie |
58% W domu |
52% W pracy |
21% W innym miejscu |
Polacy słuchają radia przez cały dzień – od wczesnych godzin porannych, aż do późnego popołudnia. W dni powszednie, w godzinach od 9.00 do 15.00 średnio w każdej godzinie, aż ponad 9 mln Polaków słucha radia, a w niektórych pasmach liczba słuchaczy przekracza 9,2 mln.
Wysoka słuchalność radia w Polsce i bardzo długi prime time radiowy budują wysokie wskaźniki kampanii reklamowych tj. zasięgi i częstotliwość. A to, niezmiennie od wielu lat, pozwala reklamodawcom skutecznie komunikować się z klientami.
Radio jako medium słuchane masowo przez miliony osób, jest w wielu przypadkach medium najskuteczniejszym, zapewniającym szerokie i zarazem precyzyjne dotarcie. – Anna Wiater, rzeczniczka prasowa Komitetu Badań Radiowych.
Źródło: Radio Track, Kantar Polska na zlecenie Komitetu Badań Radiowych,
badanie zrealizowane na ogólnopolskiej próbie osób w wieku 15-75 lat,
wielkość próby: 2016: 83751; 2017: 83366; 2018: 83404; 2019: 84024 respondentów.
RADIOTRACK 2024 © Wszystkie prawa zastrzeżone.
RADIOTRACK
2024 © Wszystkie prawa zastrzeżone.