Radio w Polsce 2022 – podsumowanie wyników badania

Radio w Polsce 2022 – podsumowanie wyników badania

Radio jest jedynym medium, które może nam towarzyszyć w zasadzie wszędzie i przy każdej okazji. Jest z nami w samochodzie, w domu i w pracy, a także w trakcie spaceru, podczas uprawiania sportu, w sklepie, u fryzjera, w podróży i wielu innych sytuacjach. W roku 2022 każdego dnia radia słuchało średnio 19,5 mln 1 Polaków, a w ciągu tygodnia – blisko 26 mln (w populacji 15-75 lat, liczącej 29,9 mln). Lubimy słuchać radia i spędzamy z nim codziennie średnio 4 godz. i 14 min.

Po okresie pandemii i lockdownu słuchalność radia w Polsce osiągnęła poziom 65,4 proc. zasięgu dziennego i 86,8 proc. zasięgu tygodniowego. Zdecydowanym liderem, jeśli chodzi o miejsce słuchania radia, stał się trzy lata temu samochód i utrzymuje tę pozycję do dziś. W 2022 roku średnio każdego dnia 11 mln 600 tys. Polaków, czyli niemal 40 proc. badanych, włączało radio w aucie i słuchało go przeciętnie przez 1 godz. 50 min. W domu radio towarzyszyło 9,5 mln osób, którzy słuchali go średnio przez ok. 3,5 godziny dziennie. W pracy radia słuchało 3 mln 800 tys. Polaków, ale robiło to najdłużej – średnio ok. 6 godzin i 27 minut dziennie. Coraz więcej osób wykorzystuje internet do odbioru tradycyjnych stacji radiowych. W 2022 roku robiło tak już ponad 2 mln 100 tys. słuchaczy dziennie. Radio odbierane z cyfrowych odbiorników DAB+ cieszyło się mniejszą popularnością – średnio dziennie 44 tysiące słuchaczy deklarowało słuchanie radia DAB+.

Radia słuchamy przez cały dzień naszej aktywności – od rana do późnego popołudnia. Najwięcej osób słucha radia między godziną 8.00 a 14.30 – radio gromadzi co najmniej 20 proc. Polaków w każdym kwadransie w tym przedziale czasowym, a w godzinach między 7.30 a 8.00 oraz 14.30 a 16.00 – co najmniej 18 proc. średnio w kwadransie.

Z badań wynika, że Polacy są wiernymi słuchaczami swoich stacji. Radio Track pokazuje, że niemal 57 proc. osób słucha w ciągu dnia tylko jednego radia, ponad 27 proc. – dwóch, a ok. 10,5 proc. – trzech stacji.

Przytaczane dane dotyczą radia koncesyjnego, czyli takiego które nadaje w technologii rozsiewczo-naziemnej (FM i DAB+) na podstawie koncesji wydawanych przez KRRiT. W 2022 roku badanych przynajmniej w jednym miesiącu było 312 stacji radiowych zarówno komercyjnych jak i publicznych, nadających w FM oraz w DAB+. Słuchalność badana jest codziennie, a wyniki badań publikowane są co miesiąc.

Pełen raport „Radio w Polsce 2022 – podsumowanie wyników badania” jest dostępny w Kantar Polska.
Kontakt: anna.romaniuk@kantar.com

Kontakt

Anna Romaniuk
Client Director
Plac Konesera 9, 03-736 Warszawa
Monika Polewska
Rzecznik Prasowy KBR