logo_circle_50x50

Radio w Polsce wchodzi w 2020 rok z bardzo dobrym wynikiem!

W 2019 roku zasięg dzienny radia osiągnął wysoki poziom 72,2%. Oznacza to, że codziennie prawie 3/4 Polaków w wieku 15-75 lat słucha radia; średnio każdy z nich prawie 4,5 godziny dziennie. W ciągu tygodnia radio włącza niemal 92% Polaków. Przez ostatnie cztery lata słuchalność radia była stabilna, wszystkie ważniejsze wskaźniki nie ulegały większym wahaniom.

Radio ogółem 2016 2017 2018 2019
ZASIĘG DZIENNY
72,0% - 21,7 mln osób
71,5% - 21,6 mln osób
72,4% - 21,8 mln osób
72,2% - 21,8 mln osób
ZASIĘG TYGODNIOWY
91,8% - 27,7 mln osób
91,4% - 27,6 mln osób
91,9% - 27,7 mln osób
91,9% - 27,7 mln osób
ŚREDNI CZA SŁUCHANIA
270 min.
266 min.
272 min.
269 min.
W Polsce dominuje, a w ostatnich trzech latach wciąż rośnie, słuchanie radia przez tradycyjny odbiornik radiowy FM. Na drugim miejscu znajduje się słuchanie przez Internet, na trzecim przez dekoder TV kablowej i cyfrowej.

ŹRÓDŁO SYGNAŁU RADIOWEGO W 2019 ROKU
(ZASIĘG W KWADRANSACH)

ANTENA RADIOWA 95%
INTERNET 8%
DEKODER TV CYFROWEJ/KABLOWEJ 3%
DAB+ 0.1%
W 2019 roku zanotowano rekordowo wysoki poziom słuchania radia w samochodzie – już ponad 12,5 mln Polaków (41,6%) przynajmniej raz dziennie włącza radio w aucie. Po raz pierwszy w historii badań radiowych w Polsce samochód stał się głównym miejscem słuchania radia mierzonym wielkością audytorium. Samochód jest dziś głównym miejscem słuchania radia, a konsumenci radia w samochodzie stanowią prawie 60% wszystkich słuchaczy radia. Są to częściej osoby z wykształceniem wyższym z dochodami gospodarstw powyżej 5 tys. zł, przedstawiciele kategorii zawodowych jak dyrektorzy, wolne zawody, właściciele firm. W tej grupie znajdują się też rodzice dzieci do 14. r. życia Rekordowy poziom słuchalności zanotowano również w kategorii słuchania radia w pracy (15,2%). Już prawie 4,6 miliona Polaków codziennie słucha radia w pracy – ze względu na tak dużą popularność słuchania radia w pracy, słuchalność radia w dni powszednie osiąga wyższe ratingi niż w weekendy.
Miejsce słuchania
(zasięg w kwadransach)
2016 2017 2018 2019
W SAMOCHODZIE
25,8%
35,8%
38,4%
41,6% - 12,5 mln osób
W DOMU
45,1%
43,1%
40,7%
37,5% - 11,3 mln osób
W PRACY
12,9%
13,1%
13,8%
15,2% - 4,6 mln osób%
W INNYM MIEJSCU
6,4%
6,7%
7,4%
7,5% - 2,3 mln osób
WSZYSTKIE INNE MIEJSCA
72,0%
71,5%%
72,4%
72,2% - 21,8 mln osób

MIEJSCE SŁUCHANIA RADIA W 2019 ROKU

W SAMOCHODZIE 58%
W DOMU 52%
W PRACY 21%
W INNYM MIEJSCU 10%
Polacy słuchają radia przez cały dzień – od wczesnych godzin porannych, aż do późnego popołudnia. W dni powszednie, w godzinach od 9.00 do 15.00 średnio w każdej godzinie, aż ponad 9 mln Polaków słucha radia, a w niektórych pasmach liczba słuchaczy przekracza 9,2 mln.

Wysoka słuchalność radia w Polsce i bardzo długi prime time radiowy budują wysokie wskaźniki kampanii reklamowych tj. zasięgi i częstotliwość. A to, niezmiennie od wielu lat, pozwala reklamodawcom skutecznie komunikować się z klientami. Radio jako medium słuchane masowo przez miliony osób, jest w wielu przypadkach medium najskuteczniejszym, zapewniającym szerokie i zarazem precyzyjne dotarcie. – Anna Wiater, rzeczniczka prasowa Komitetu Badań Radiowych.

Źródło: Radio Track, Kantar Polska na zlecenie Komitetu Badań Radiowych,
badanie zrealizowane na ogólnopolskiej próbie osób w wieku 15-75 lat,
wielkość próby: 2016: 83751; 2017: 83366; 2018: 83404; 2019: 84024 respondentów.

Kontakt dla mediów

Anna Romaniuk - Client Director Kantar Polska
Tel. 501 185 600

Anna Wiater - Rzecznik prasowy KBR
Tel. 696 922 076

Logo Radiotrack

© 2018 RADIOTRACK - Wszystkie prawa zastrzeżone